Syv mennesker sitter ved enden av et bord og smiler mot kamera. Byråden sitter i midten og signerer samarbeidsavtalen.
Hege Haldorsen (Sammen), Kjetil Tuvin Hopen (Eventus), Gunnbjørg Aase (Barnehagemyndigheten i Bergen), Daniel Hägglund (byråd for barnehage og skole, Bergen kommune), Harald Berge Breistein (Private Barnehagers Landsforbund), Robert Ullmann (Kanvas) og Inger Marie Guddal Einan (Kidsa). Disse var ikke til stede da bildet ble tatt: Therese Dahn (Espira), Hilde M. Ersvær (Helse Bergen) og Kristi P. Sætre (Læringsverkstedet).
Bilde: Astri Kamsvåg

Har fornyet samarbeidsavtale med private barnehager

Bergen kommune og privat barnehagesektor har nylig fornyet en treårig samarbeidsavtale. Målet er at alle barnehageeiere skal bidra til en mangfoldig barnehage av høy kvalitet for alle barn i Bergen.

Hensikten er å sikre høy kvalitet i barnehagesektoren gjennom et godt samarbeid mellom kommunen og private barnehageeiere.

- Dette er noe jeg har sett veldig fram til. Vi har hatt den typen samarbeid i Bergen også tidligere. Men nå er et nytt byråd på plass, og for meg er det viktig å være tydelig på at vi ønsker et tett og godt samarbeid med de private barnehagene, som utgjør 60 prosent av vår barnehagedekning, sier byråd for barnehage og skole i Bergen, Daniel Hägglund (Frp).

- Som byråd og eier av alle de kommunale barnehagene er jeg naturligvis opptatt av å videreutvikle sektoren. Da må man ha god dialog om best practice og utbytte av læring. Men det holder ikke å gjøre det med 40 prosent av barnehagene. Vi må ha med de private barnehagene i diskusjonen om kvalitet.

I Bergen er det 229 barnehager. 60 prosent, det vil si 137, av disse er private. De resterende 40 prosentene, som vil si 92 barnehager, er kommunale og eies av Etat for barnehage.

Avtalen gjelder for perioden 2024–2026.

Disse private barnehageeierne er med

• Espira barnehager
  • Eventus barnehager
  • Helse Bergen barnehager
  • Kanvas barnehager
  • Kidsa barnehager
  • Læringsverkstedet barnehager
  • Sammen barnehager
  • Private Barnehagers Landsforbund (representerer enkeltstående barnehager)

Samarbeidet omfatter

• aktuelle saker som bidrar til å utvikle barnehagesektoren
  • tilstrekkelig kapasitet og barnehageplasser i nærheten av der de bor
  • finansiering og overordnede økonomiske avklaringer for privat sektor

Samarbeidsforum

Samarbeidet organiseres ved at alle representantene deltar aktivt i møter i et samarbeidsforum der sentrale saker i sektoren blir drøftet og diskutert. Byråden inviterer til to årlige møter, et hvert semester.

Les mer om: