Fire smilende mennesker står på rekke og smiler mot kamera
DELER ERFARINGER: Sara Said Yassin, Amina Mohamed Sharif og Firuza Bek sammen med Kjersti Nøvik (prosjektleder Avdeling barnehagemyndighet, Byrådsavdeling for barnehage og skole).
Bilde: Astri Kamsvåg

Flerkulturelle foreldre deler erfaringer om møtet med norsk barnehage

For foreldre som nettopp har flyttet til Norge, uten å kunne språket eller kjenne godt til den norske kulturen, kan møtet med barnehage være ekstra utfordrende.

Hvordan kan ansatte i barnehagene i Bergen ta imot nykommerne best mulig?

Bergen kommune er nå ute med en video der ni flerkulturelle foreldre med ulik bakgrunn deler erfaringene sine om hvordan de opplevde møtet med norsk barnehage for første gang.

Å være forelder til barn som skal begynne i barnehage, medfører for de fleste foreldre mange forventninger og mye usikkerhet. Det er en stor begivenhet å overlate barnet sitt til barnehageansatte for første gang.

Portrett av smilende kvinne med briller og rødlig hår.
Gunnbjørg Aase leder barnehagemyndigheten i Bergen.
Bilde: Astri Kamsvåg

Håper å sette i gang refleksjon

- Vi håper at videoen både rører og bidrar til litt humor, men først og fremst ønsker vi å sette i gang refleksjon i møtet med kulturelt mangfold, sier Gunnbjørg Aase, leder av barnehagemyndigheten i Bergen.

I filmen svarer foreldrene på disse spørsmålene:

• Hvordan var ditt første møte med norsk barnehage?
  • Hvilken informasjon er særlig viktig å få fra de ansatte?
  • Hvordan kan barnehagen inkludere ulike kulturer og språk?
  • Hva bidro til at du som forelder følte deg trygg på å ha barn i norsk barnehage?
  • Hvis du skulle gitt ett råd til barnehageansatte, hva ville det vært?

Lurer du på hva de svarte? Se videoen (12 minutter):

Videoen er tekstet på norsk.

Foreldresamarbeid i flerkulturell kontekst

Les mer om: